Detta är resultatet av min andra idé om en jämförelse mellan
ett skelett och en underviktig modell som används i reklam-syfte. Bilden råkar
komma från mitt personliga favorit-märke, Drop Dead.
Jag har tidigare tänkt på hur smal just denna modell, som de flitigt, faktiskt anlitar är.
Det har inte stått något i svensk media angående detta eftersom det är ett brittiskt märke men när jag kollade runt lite på internet så kom det fram en rad artiklar som kritiserade denna modell-bild.
Jag är alltså inte ensam om att tycka att det är fel att använda underviktiga personer i reklam-sammanhang.
Med detta menar jag inget nedlåtande mot människor med ätstörningar men eftersom det inte är hälsosamt (precis som övervikt) så bör det inte användas, speciellt inte eftersom sådant lätt motiverar unga att själva gå ner i vikt mer än vad dem borde.
Om jag skulle få placera ut min ”karikatyr” så hade jag valt att placera den vid en plats som jag, liksom många andra svenskar, där ibland skolelever, besöker varje dag. Gullmarsplan.
Just vid Gullmarsplan är det alltid människor och det finns även stora reklamtavlor i det format där min bild hade passat.
Vanligtvis hänger all typ av reklam där och även en hel del modereklamer.
Vilket prat det hade blivit om min bild plötsligt var där.
Jag skulle vilja ge unga tjejer en tankeställare om att reklamer inte är verklighet. Dem flesta tänker inte på att modereklam är minst lika konstlad som en mascara-reklam där modellen bär lösögonfransar.
Drop Dead har bytt ut denna bild mot en ny på sin hemsida. Jag vet inte om det är p.g.a kritiken eller det faktum att de uppdaterat vissa bilder, men oavsett tycker jag att min bild ger en ny betydelse till märkes namn ”Drop Dead”.
Ironin ligger i att man antagligen lär ”Droppa Dead” om man har samma matvanor som modellen.
(HAHA, är så rolig, right?)
Jag har tidigare tänkt på hur smal just denna modell, som de flitigt, faktiskt anlitar är.
Det har inte stått något i svensk media angående detta eftersom det är ett brittiskt märke men när jag kollade runt lite på internet så kom det fram en rad artiklar som kritiserade denna modell-bild.
Jag är alltså inte ensam om att tycka att det är fel att använda underviktiga personer i reklam-sammanhang.
Med detta menar jag inget nedlåtande mot människor med ätstörningar men eftersom det inte är hälsosamt (precis som övervikt) så bör det inte användas, speciellt inte eftersom sådant lätt motiverar unga att själva gå ner i vikt mer än vad dem borde.
Om jag skulle få placera ut min ”karikatyr” så hade jag valt att placera den vid en plats som jag, liksom många andra svenskar, där ibland skolelever, besöker varje dag. Gullmarsplan.
Just vid Gullmarsplan är det alltid människor och det finns även stora reklamtavlor i det format där min bild hade passat.
Vanligtvis hänger all typ av reklam där och även en hel del modereklamer.
Vilket prat det hade blivit om min bild plötsligt var där.
Jag skulle vilja ge unga tjejer en tankeställare om att reklamer inte är verklighet. Dem flesta tänker inte på att modereklam är minst lika konstlad som en mascara-reklam där modellen bär lösögonfransar.
Drop Dead har bytt ut denna bild mot en ny på sin hemsida. Jag vet inte om det är p.g.a kritiken eller det faktum att de uppdaterat vissa bilder, men oavsett tycker jag att min bild ger en ny betydelse till märkes namn ”Drop Dead”.
Ironin ligger i att man antagligen lär ”Droppa Dead” om man har samma matvanor som modellen.
(HAHA, är så rolig, right?)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar